Arkiaamut ovat usein kiireisiä ja aamiainen tahtoo jopa jäädä väliin. Vohvelirauta saattaa pelastaa syysaamut! 

Makoisat kaura-banaanivohvelit maistuvat isoille ja pienille ja täytteeksi voi valita vaikka hedelmiä ja hunajaa. Terveellinen ja maukas herkku paistuu nopeasti, kun teet taikinan jo illalla valmiiksi. Taikina on gluteeniton ja makeus tulee banaanista.

N. 4 henkilön taikinaan tarvitset:

8 dl kauramaitoa, 4 munaa, 1 tl leivinjauhetta, 1 banaani, n. 4 dl gluteenitonta kaurajauhoa, 1/2 dl ruokaöljyä. Tarvittaessa kookosöljyä paistamiseen.

Sekoita kulhossa kauramaito ja munat. Vispaa munien rakenne rikki. Muussaa banaani haarukan avulla lautasella ja lisää banaanimössö taikinaan. Lisää leivinjauhe ja ruokaöljy. Lisää jauhot desi kerrallaan koko ajan samalla vispaten. Taikina saa rakenteeltaan olla paksuhko velli.

Taikina turpoaa ja sakeutuu mukavasti yön aikana, mutta halutessasi voit käyttää sen myös heti.

Paista vohvelit vohveliraudalla. Rasvaa paistamiseen ei yleensä tarvitse, mutta tarpeen vaatiessa lisää raudalle hieman kookosöljyä tai voita.

Valmis vohveli kannattaa syödä saman tien. Pilko päälle hedelmiä (nektariinia, banaania, mansikkaa etc.) ja lisää loraus juoksevaa hunajaa tai vaahterasiirappia. Herkutteluhetkeen lisätään jäätelöä tai kermavaahtoa ja suolainen vohveli syntyy laittaamalla vohvelin päälle salaattia, kanaa, fetaa, tomaattia, kurkkua ja maukasta balsamico-kastiketta.