​
​

Siemennäkkäri on gluteeniton ja herkullinen eväs, jonka tekeminen sujuu leikiten.

Siemennäkkäriin tarvitaan: 1 dl auringonkukansiemeniä, 1 dl seesaminsiemeniä 1 dl pellavansiemeniä, 1 dl kurpitsansiemeniä, 1/2 dl cihiansiemeniä, 2 dl kiehuvaa vettä, 1/2 dl öljyä 1 tl suolaa

Tee näin:

  1. Laita uuni kuumenemaan 175°C
  2. Sekoita kuivat ainekset kulhossa.
  3. Keitä vesi ja kaada se kuumana siemenseoksen joukkoon. Lisää öljy ja sekoita.
  4. Anna seistä 10 minuuttia.
  5. Kaada seos pellille leivinpaperin päälle. Tasoita mahdollisimman ohueksi (seoksen pitäisi peittää miltei koko pelti). Voit nostaa toisen leivinpaperin taikinan päälle ja painella näkkileivän tasaiseksi paperin suojissa.
  6. Sirottele halutessasi sormisuolaa taikinan pinnalle.
  7. Paista uunissa 175°C noin 40 minuuttia tai kunnes näkkileipä on ruskistunut ja rapea. 
  8. Leikkaa näkkäri kuumana neliöiksi ja anna sitten jäähtyä ennen kuin katkot palat irti toisistaan.
​

Hernetahnaan tarvitaan: 2 dl tuoreita herneitä (tai pakastettuja vihreitä herneitä), nippu auringonkukanversoja, ½ dl öliiviöljyä, tabascoa, suolaa, blenderi

Tee näin:

Kaada herneet ja ruokaöljy blenderiin, lisää nippu auringonkukanversoja, sopivasti tabascoa ja ripaus suolaa. Surauta tahnaksi.

Hernetahna säilyy hyvänä jääkaapissa pari päivää

​