​
​
​
​
​

Helsinki Design Weekin Miinustamisen päivän seminaarin aiheena olivat materiaalit, eettinen ja ekologinen tuotanto ja markkinointi. Seminaarissa olivat keskustelemassa South Of North arkkitehti Inari Virkkala, Hannes Bengs Costo ja Pure Waste- merkkien takaa, Tommi Laiho mainostoimisto Folkista, toimittaja Jari Tamminen Voima-lehdestä ja Puustelli Miinuksen suunnittelija Juhani Salovaara. Seminaarikeskustelun veti Arto Sivonen Måndagista ja alustuksen piti Puustellin toimitusjohtaja Jussi Aine.

Itse materiaaleja enemmän seminaarissa pureuduttiin laajemmin eettisen ja ekologisen tuotannon ja markinoinnin haasteisiin. Puhuttiin myyjän vastuusta, eli siitä, osaako myyjä myydä tuotetta ja tietääkö hän tarpeeksi myymästään tuotteesta. Tärkeänä nostettiin esille myös se, että kovin moni kuluttaja ei ole valmis maksamaan enemmän eettisestä ja ekologisesta tuotteesta, vaan vasta sitten kun tuote on hinnan puolesta samalla viivalla "normaalin", ei ehkä niin puhtaan tuotteen kanssa, tapahtuu valinta eettisen ja ekologisen puolesta. Tämä ei tule tapahtumaan ihan heti, sillä toistaiseksi tuotekehitykseen ja tuotantotapojen muutokseen menee sekä varoja että aikaa. On myös havaittavissa, että pikku hiljaa kertakäyttökulttuuri ja kerskakuluttaminen alkavat muuttua kuluttamisen vähentämiseksi, mikä onkin luokiteltu tulevaksi megatrendiksi vastuullisuuden ja kestävän kehityksen rinnalla. Kierrätysmateriaalista valmistettujen tuotteiden ja kierrätettävien tuotteiden hidas, mutta vankka imagonmuutos "suttuisesta" ja "halvasta" laadukkaaksi ja haluttavaksi designiksi on jo käynnissä. 

Parempia aikoja on luvassa, kunhan muistamme, että jokaisen yksilön jokainen pienikin valinta vaikuttaa. Jokainen meistä voi siis vaikuttaa omassa arjessaan valitsemalla paremmin ja ekologisemmin aloittamalla vaikka ruuasta ja vaatteista, puhumattakaan isommista asoista, kuten keittiöistä ja asumisen ratkaisuista.